söndag 4 mars 2012

Perfekta söndagen eller "Intemycketgjorthemmadagen"

Vilken dag!!! Den som inte varit ute o njutit idag har missat nåt.

Startade vid åtta i Berga By, kände mig dock inte så fokuserad utan hoppade av innan Smågan och valde bort tvn till förmån för en cykeltur.

Rullade hemifrån kvart över nio för att möta upp med Niklas och Tobias som lyckats skrämma med sig Mats också. Vi rullade i ett ganska behagligt tempo ut förbi värmeverket med siktet inställt på att ta oss runt Sottern. När vi efter 7-8km skulle prova en ny väg ville Mats vika hemåt då han inte cyklat nåt innan dagen och kände att det skulle bli för tufft. Övriga tre fortsatte den "nya vägen" och kom efter en stund fram i Kilsmo är vi strippade av oss lite kläder då solen värmde och vandringsleden skulle intas. I ett raskt tempo passerade vi badplatsen och vidare in i skogen.

Jag måste verkligen rekommendera dom som inte provat cykla här att göra det, är kanon om man börjar på rätt ställe. När vi kom fram till Kniphammaren så svängde vi in till Brevens Bruk och såg till att, via vanliga vägar, komma dit leden börjar/slutar. Solen gassade på bra här varför vi valde att ta dagens första cykelfika. Till kaffet avnjöts: pizza, snickers och saffransbullar...


Härifrån gick det i raskt takt på Ringsbergsleden och vips så hade vi missat en korsning varför vi kom fram på vägen runt Sottern istället, vi valde att fortsätta mot Kvarsätter via berghällen som är väldigt fin att sitta en solig sommarkväll på. Framme i Kvarsätter så intogs andra fikat, nu låter det kanske som om vi bara fikar men det var mycket stigcykling mellan fikat och grym sådan också!

Efter kaffe så fortsatte vi in på milspåret som kommer fram vid orienteringsstugan och fortsatte detta en bra bit innan vi tog höger ut på en grusväg som leder fram till 51:an. Precis innan vi skulle komma ut på den så svängde vi in en stig till höger och här var det superb stigkörning. Svagt utför, perfekta ojämnheter, perfekt kurvor, men andra ord njutning!

Ut på 51 blev när stigen tog slut och när vi kom in i Svennevad så ville inte min slang i bakdäcket vara med längre utan det blev att byta. Vi fortsatte till en annan stig som vi kört ett antal gånger och tyckt varit bra, det var den idag med. Dock fick jag här ett ramminne varför jag stannade och sträckte lite på mig halvvägs. Ut på 51:an igen och nu hade min nya slang bak gett upp, i med mer luft och sen, hängandes över styret, trampade vi sista biten hem.

Detta är ett av dom trevligaste, roligaste, härligaste passen jag trampat på min korta MTB-karriär. 4,5 timmar var vi ute. Både jag och Tobias är inne på att bjuda ut Almby IK:s ungdomar att trampa en lördag eller söndag vid Brevens.

Väl hemma så var det bara att värma lite paj, duscha och sen ut för att tvätta cykeln och lasta på Simons på taket för kvällens träning. Hann precis dricka en kopp innan det var dax att bege sig.

16 cyklande ungdomar räknade vi in och detta är ett rekord för inomhusträningen, två nya kom dit idag och dom blev nog fast, 3 "halvnya" verkar ha fastnat. Jag tror detta kommer bli stort när vi drar igång ute. Nåväl dom körde: korta hårda kompisintervaller, cykelfotboll, hinderbanan, minskande cykelområde, H-bana och sen lite tävling.

Nu sitter man med ett stort leende efter dag och känner att solen har tagit gott i ansiktet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar