söndag 11 mars 2012

Tokmos i leran

Igår gjorde Filip sin premiärtur på nya cykeln. Började med att han inte villa rulla nerför en fin utförslöpa med gräsunderlag. Väl nere så rullade han igång och satte fast fötterna, 10 meter senare låg han o sprattlade i riset med fötterna snyggt fast i pedalerna...

Stigen är en jättefin singletrack med jämnt o fint underlag men det tog ett par km innan han hade släppt första vurpan mentalt. Väl ute på bergslagsleden så rullade det på ganska bra, 1 timme senare var vi tillbaka vid husvagnen för lite justering av pedalerna. Nu ville grabbarna in i bastun (o pappan med) så vi hängde på oss ryggorna o trampade upp till den. Där fick jag dock idén att vi skulle trampa en bit på trollspåret och där fick Filip fram allt självförtroende och vi trampade den snutten 3 gånger, Filip ville mer....

Vi tog oss nu ut till utsikten och genom skogen tillbaka till bastun, nu var Filip riktigt på g men kylan började göra sig påmind varför vi intog det heta rummet.

Imorse var naturen så grymt inbjudande då det frusit på över natten men det blev inget trampat då för planen var att mosa Pålsbodarundan senare.

Ungdomsträningen idag hade utomhuspremiär, vi rullade iväg mot Karslund. Efter lite stigletning så styrdes kosan mot Tekniska Kvarnen via lite stig o lite gång/cykelvägar.
Fick ungdomarna att blåsa till några korta intensiva intervaller vid några tillfällen. På väg tillbaka fanns det några riktiga roliga velodromkurvor där dom flesta körde på riktigt bra. Eftersom vi planerat att turen skulle vara cirka en timme så rullade vi tillbaka till mässan via reningsverket. Här lyckades vi hetsa cyklisterna till några riktigt bra ryck och allra snabbaste fick köra en extra sväng när pulsen var som högst.

När jag kom hem så var det att dra på sig torra kläder, trycka i två knäckemackor, fylla flaskan och bege mig ut igen. Nu var planen att jag o Tobias skulle köra ett hårt pass och det gjorde vi. Pålsbodarundan stod för värdskapet och Tobias för motståndet. Vi rullade iväg ut förbi värmeverket och så fort vi lämnade grusvägen så var det fullt ös. Jag intog täten men Tobbe smet förbi när ett nerblåst träd skulle passeras och sen var det hög puls tills vi efter nån km kom ut på en traktorväg där vi skulle hålla igen lite o ladda inför nästa stigsession. Men det var så lerigt att det inte gick att sänka pulsen ordenligt varför snart vi låg o mosade på hårt....

In på nästa stig och den avverkades snabbt, ut på en ny traktorväg och här var det riktigt tungt i leran eftersom det även var uppför. Nu skulle vi hålla igen sa vi.
10 sekunder tog det innan vi mosade på igen. Lite stig med en tung uppförsbacke på slutet fick pulsen att nå nära max. Ut på samma traktorväg som vi nyss svängt av, in till vänster efter en liten bit o vips så var vi på en av topparna på Tarstaborgsrundan. Ner mot ett grymt lerigt parti och här gjorde sig mitt bakdäck sig tillkänna på riktigt. Det är gjort för torra hårda stigar, inte en vårkväll i skogarna innan all tjäle försvunnit.

Iväg över 51:an och in i skogen bakom Tarsta, vidare uppför Källbergsbacken och in mot skjutbanan. Här hade Tobbe täten (på sina däck med grova mönster) och jag kunde inte komma ikapp för fästet försvann hela tiden. Runt grusgropen i full fart, tillbaka samma hala stig, över 51:an igen o in Vibbanbovägen, ner höger till IP. Ut mot Stensbo och stigen mot ridhuset, in mellan ridhusen och upp mot baksidan av IP och sen den toksnabba stigen mot skolan. Här var det dock is i en kurva varför jag for rakt fram ut i grönskan....

Idag blev det en riktig genomkörare och det lär nog kännas gött i benen imorgon :)