lördag 21 april 2012

Hundar hundar hundar

Igår var planen att köra ett hårt pass på stigarna runt Pålsboda o så blev det. Började med ett varv runt Tarstaborg som visade sig från sin allra blötaste sida idag. Stigarna bestod antingen av lera eller så fungerade som dom bäckar. Direkt när jag kom in på rundan så mötte jag två lösa hundar....
Annars var turen runt borgen inte så mycket att orda om, om det inte hade varit för att den snart är helt sönderkörd av skogsmaskiner, utvecklingen har tyvärr gått från stigcyklingen till skogsmaskinsvägscyklingen med all lera som det innebär :(

Efter varvet runt borgen så fortsatte jag in till grusgropen och planerade att ta ett varv där med, såg dock att det jobbats lite på teknikhindrena så jag gjorde en avstickare dit genom att svänga vänster efter ett buskage o då möter jag en stor lösspringande dalmatiner.... Hursomhaver så trampade jag över hindrena, en gång från varje håll, innan jag fortsatte runt grusgropen. Tillbaka upp till Vibbanbovägen o därifrån så trampade jag avslutningen på Pålsbodarundan.

Totalt 5 hundar träffade jag på i skogen, 2 var kopplade o som tur var så var ingen av de lösa sugen på att tugga cyklist idag....

Har haft lite problem med att bakre bromsokets bultar börjat skruva upp sig på nya cykeln. Igår tittade jag lite närmare på problemet och här tror jag Specialized har krånglat till det onödigt mycket. För att få fast oket så sitter det först en distans på ca 12-15mm, följt av en bricka innan oket kommer, sedan följer ytterligare två brickor innan det är klart... Dom två översta brickorna är "rundade" (om man nu kan säga så, dom gör det möjligt att justera vinklar på oket) och oket är i sig självt justerbart med ett antal mm i sidled. Att få det här paketet att sitta precis rätt var inte det lättaste, behövdes 4 händer och några svordomar innan det satt där det skulle.

Fick ett tips att "låsa" fast "paketet" med locktite men det funkar tyvärr inte då det tar en bra stund att få det helt rätt, så min otroliga lösning fick bli lite eltejp som fixering och nu är det bara att vänta o se om det fungerar.

Idag är det planerat en tur upp på Skåle Klint, nu vräker dock regnet ner så det återstår att se hur det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar