söndag 31 juli 2011

Idag stod det MTB i Kvarntorp på schemat. Hade skickat ut ett gruppmail till samtliga cyklande ungdomar i Almby och vi blev 12 personer trots att det är semestertider och många har angett jobbmail. Det var ett snabbt gäng som trampade iväg mot den riktigt underhållande cross/enduro-delen.

Jag började passet med att köra lite stigvisning så att alla (läs oroliga föräldrar) visste området som vi skulle hålla till i. När vi körde nerför en brant backe första varvet där det även fanns ett litet hopp längst ner så hörde jag bakom mig: vov, tjohoo, ihaaa och liknande utryck från ungdomarna. Efter hoppet så bar det uppför och det ganska brant men det är det värt för det blir en riktigt rolig, rak och brant nerförslöpa efteråt. Några ville inte första varvet så dom cyklade jag ner med en annan väg (dom körde lite senare i backen).

Efter ytterligare lite stigvisning så delade vi upp oss och Simon försvann med ungdomarna och där stod vi föräldrar kvar o funderade på om vi skulle ta en kaffe... Men så blev det givetvis inte utan vi begav oss med raska tramp mot området där ungdomarna uppehöll sig och vi blev svettiga, trötta och roade av banorna. Efter nästan 2 timmars cykel så begav vi oss mot högen och där skojtävlade vi om vem som kunde komma längst upp en en rikigt svår backe, tvåa blev jag, slagen av Magnus Jörnegren med typ 2 dm.

Nu stod vägen upp mot toppen på tur och den är brant, lång och tung men upp kom vi och ner likväl. Upp till golfbanan för mer vatten och sen rullade vi mot bilarna och lite välförtjänt fika. Där visade det sig att det var fler som anmält sig cykelvasan, rikigt roligt!

Total cykeltid blev 2h 40min. Jag tror de flesta tyckte att det blev en rolig runda med mycket action i form av hopp, gupp, backar, velodromkurvor och liknande.

Får se om det går att planera in någon mer gemensam runda innan semestern är helt förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar