söndag 10 juli 2011

Mörksuggejakt / omkörning

Kan härmed meddela att det är lyhört i gamla tågkupéer, trodde aldrig grannarna skulle somna och lät inte dom så lät den ombyggda brandbilen utanför. Grannarna vaknade för övrigt 05.30. Efter en del slummer så ringde klockan och det var dax att kliva upp eller rättare sagt ner då jag fått överslafen. Magnus hade fixat frukost på ett föredömligt sätt, rikigt mycket energi i den.

När vi hade hämtat ut nummerlapparna så började det regna men slutade en stund innan start, men jag behöll armvärmarna och knävärmarna på då det skulle komma mer. Starten ut ur Rättvik gick lugnt i drygt 40km/h och vi höll oss till planen för så fort backen mot Vidablick kom så slog vi av på tempot men många gjorde inte det och dom hade jag (för nu hade Magnus fått släppa pga sitt knä) passerat allihop innan halva backen var avklarad. Låg med en jämn och bra puls hela vägen upp och det lönade sig för när stigen kom på toppen så var jag helfräsch. Tyvärr verkade inga andra vara det för oj så sakta det gick, när vi väl kom ut på en väg igen så var det bara att lägga sig till vänster och passera många.

Sådär höll det på de första 3-3,5milen innan jag passerat dom som trodde dom var elitmotionärer, dom enda personer jag kunde ha rulle på var dom som jag kom ikapp på någon single-track och sedan försökte dom ta rulle när det blev lite bredare men orkade inte.

När vi på något ställe kom fram ur skogen kom jordens jävla uppför, var även något spurtpris där och där började benen kännas möra och jag fick slita uppför varför klungan åkte ifrån mig, men jag kom ikapp igen.

Hittade några som var jämstarka med mig och kollade om någon kände för att prova på tre timmar men ingen var intresserad av att hjälpa till så det fick bli solokörning, dvs jag längst fram och några bakom som försökte hänga på.

Med 10-12km kvar tog vattnet slut och då visste jag på en gång att avslutningen skulle bli jobbig och det blev den. Lyckades tigga till mig lite vatten med 5 km kvar (tömde i mig 0,5 liter) men det var försent så sista biten blev en plåga där det var långt mellan kilometersmarkeringarna. Väl inne på arenen så kollade jag att ingen var bakom och sen var det bara att glida i mål, trött och sliten, men inte riktigt nöjd.

Nu var detta mitt första MTB-lopp (bortsett Vasan som innehåller cykelkorgar) och därför var detta ett testlopp.

Några saker att ta med mig inför kommande lopp:
1: Starta nästa i elitmotionärsfållan, slipper nog då att bromsa mig igenom stigarna och sen bara ligga på omkörning. Hade kunnat spara mycket tid där....
2: Maktkakorna ska vara tre gånger så stora.
3: Stanna och fyll på vatten när det har sjunkit till hälften i andra flaskan.
4: Om jag har med mig sov-kuddar, kom ihåg att ta med dom hem.


Tror cykelvården får vänta tills imorgon, pömsigt nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar