fredag 31 augusti 2012

En blöt resa

Egentligen hände inte så mycket igår att det skulle vara värt att skriva en bloggning... Om det inte vore för hemresan från Leksand.

Om jag tar dagen från början så ringde klockan redan fem och kvart över satte jag mig i bilen för att åka till Borlänge och ha en uppackning (som det så fint heter). Anlände till Borlänge klockan åtta och var kvar på hotellet till fyra då jag åkte västerut till Djurås och sen vidare till Leksand. När klockan var lite över sju så började jag hemresan i det ymniga regnandet.

Vid Gagnef så öppande sig himmeln och farten sjönk från lagliga 90 till ca 60 och regnet fortsatte vräka ner fram till Borlänge där det lugnade sig lite. Vid utfarten söderut så öppnade sig himmeln igen och regnet vräkte ner under nån mil. Precis innan Ludvika så blev det riktigt mörkt helt plötsligt, regnet lugnade sig, det kom en blixt och sen öppnade sig himmeln igen, farten var istället för 100 ca 50...

Regnet fortsatte ösa ner genom Ludvika i såna mängder att det var svårt att se exakt hur vägarna gick o vart eventuella hinder kunde vara, vid utfarten söderut så var även riksvägen översvämmad....
I Uppförsbacken ut ur Ludvika avtog regnet och det gick att höja farten igen. Men när jag kom till Lindesbergs norra infart så kom det absolut värsta ovädret jag kört bil i nån gång, allt blev grått, det gick inte att se vägkanten och reflexstolparna syntes inte dom heller. Det enda som syntes var dimljuset på bilen framför, farten var nu ca 20-25 km/h och jag fick sikta på dimljuset och hoppas att föraren framför såg något. Regnet var så kraftigt att ljuset från strålkastarna reflekterades tillbaka....

Vid rastplatsen lättade syndafloden lite grann och jag såg att bilen framför i själva verket var en husbil. När jag passerade södra infarten till Lindesberg så såg jag att det låg drivor med hagel längs vägen...

Helt utpumpad stannade jag till i Örebro innan jag fortsatte hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar