torsdag 23 augusti 2012

Inför tävling och lite XC-träning


Jodå jag hann till ungdomsträningen igår. Det var 11 ungdomar och lika många vuxna som kände sig manade att köra tävlingsträning (inte träningstävling). Många av undomarna ska tävla i Lilla Finnmarksturen nu på lördag så det var läge att träna så tävlingsinriktat som möjligt.
Vi gjorde iordning en runda som inte tog så jättelång tid, enkelt sagt så var det gemensam start en bit bort på gräsplanen, startraka över gräset och sen veks det av höger upp i skogen mot kolmilevägen som kördes ca 200meter där vi vek vänster in i skogen och sen var det uppför "den steniga backen" och tillbaka till Ljungstugan.

I första starten stack alla iväg tillsammans och det var full fart genom banan med många härliga omkörningar. Vid målgång fick de flesta ca 4 minuters vila innan det var dags igen. Nu blev starterna uppdelade då cyklister kom i mål allt eftersom. Vi gick igen startprocessen och spårval för del att kunna plocka placeringar och dels våga hålla sin plats i första kurvan.

De snabbaste körde 4 varv innan Tobias tog iväg dom för lite teknikträning och resten tog jag och Magnus P och drillade i "den steniga backen" då den hade erbjudit stort motstånd.

Totalt var vi 7 vuxna och endast 4 ungdomar som som trampade uppför och nerför backen några gånger. Det roligaste var nog Magnus P:s mors väl valda ord när hon inte klarade backen....

Idag har jag besökt Katrineholm och Nyköping och under tiden i bilen så bokade jag en "speaker" till Kumlacrossen och fick då även lite information om hur en bra radioreklam ska vara utformad och lite annat roligt men som det är för tidigt att skriva något om ännu.

Dagens träning erbjöd fyra varv på XC-banan vid grusgropen. På första varvet såg jag några ungdomar stå och meka med en moped men dom såg inte mig fast jag passerade enbart 15 meter från dom. Efter ytterligare 30 sekunder mötte jag några små motorcyklar vars förare såg lite överaskade ut att möta en cyklist. Varvet kördes på 6,35.
Vilade 2 minuter och sen var det på´t igen. Inga konstigheter detta varv som också kördes på 6,35. Vilade 2 minuter och sen var det på varv 3 och då mötte jag motorcyklister på en bit singeltrack men då vek snyggt in i skogen så att jag kunde fortsätta utan någon påverkan. Första på detta varv så upptäckte moppemekarna mig. Tiden blev 6,42, missade totalt i en sandig kurva... På fjärde varvet missade jag i en uppförsbacke och sen fick jag fel spår i en kurva och sluttiden blev 6,48.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar