söndag 2 september 2012

Prostatajakt o tävling

Satan i gatan att det värker i benen nu.... Men jag måste börja lite gårdagen då Ola kom och ville prova XC-banan här i Pålsboda. Vi började med att jag guidade ett varv i tämligen högt tempo där Ola låg bakom och kom med lite idéer om andra spårval på vissa ställen. Så nu kommmer jag att jaga rekordtiden med lite detta i bakhuvudet och sen får vi se om jag behärskar det. Vi fortsatte sen med ett lugnt varv då Ola var osäker exakt hur banan gick.

Sen var det dax att försöka visa vem som har störst prostata och Ola öppnade sitt varv i samma grymma tempo som Pettersen gjorde tidigare i veckan och vid mellantiden efter ca 3 minuter så låg han 5 sekunder före.... Sen kom en liten felkörning som borde kostat typ 4 sekunder. Ola fortsatte sen pumpa på i hårt tempo och jag rullade mot målgången för att kunna klocka tiden, bäst jag står där och väntar så hör jag ett avgrundsvrål "HELVETE" och det var Ola som hade kört fel.... 5:18 stannade klockan på så cykelhandlarens tid står sig fortfarande.... Varför tror jag att Ola snart är här igen ;=)

Dagens stora äventyr var att jag skulle köra min första XC-tävling och detta i form av Tour Modeen utanför Kungsör. Vi (jag och Simon, Simon skulle dock inte tävla pga förkylning) anlände strax före klockan nio och vi  hämtade direkt ut min nummerlapp. Flöt sen runt lite innan det var dax för ungdomarna att köra sitt race vilt påhejade av alla föräldrar. Almby fick ett antal framskjutna placeringar där.

När det väl var dax för min start så stod jag helt plötsligt i startfållan helt ouppvärmd (satan) och när starten gick så tog jag det lugnt för att få upp lite puls innan jag mosade på. Detta kostade mig nog en del i slutändan då jag fick stanna direkt när vi kom fram till skogen och dom blöta, leriga stigarna då en cyklist typ 3 platser längre fram gjorde en kullerbytta. Helt plötsligt kom Jörnegren och gled förbi ute i lingonriset och detta gjorde nog att min horn växte rejält för nu var jakten igång. Var ikapp efter bara nån minut och i första uppförsbacken så klippte jag honom och ytterligare två cyklister, på toppen passerade jag ytterligare en.

Hade nu en liten lucka fram till en klunga på 5-6 cyklister och vid ett sjukt stort vattenhål så valde jag att springa igenom det och tog mig förbi den sista cyklisten i klungan. Låg sen där i ca 1 km innan det kom en riktig uppförsbacke där jag kunde ta mig förbi ytterligare 3 cyklister. Nu var jakten igång på att ta täten i klungan och snart så låg jag först och jobbade upp en liten lucka tills jag kom in för varvning.

Helt plötsligt ser jag en ensam Fintling ca 200 meter längre fram och jakten var genast igång. Tyvärr så blev jag passerad av en cyklist vid infarten där vurpan skedde första varvet och sen går det så sakta för honom under nån minut att klungan hinner ikapp. I en uppför så hör jag att en cyklist laddar bakifrån klungan och passerar oss alla på höger sida, fort som blixten kastar jag mig in på hjul och tar rullen upp till krönet. Fortsätter i den positionen nån minut innan jag inser att han är helt slut så jag kör om och skaffar en lucka.

Försprånget till Fintling är nu ca 75 meter men vid det sjukt stora vattenhålet ökar han detta till ca 200 meter igen, här vet jag inte om han vet att jag jagar honom, nu har jag även fått sällskap av en cyklist bakifrån. I den längsta uppförsbacken så krymper nog avståndet till som minst 10 meter. Här väntar dock en massa hala rötter, stenar och allmänt jobbig, teknisk och blöt singeltrack, mina krafter är typ helt slut och Johan försvinner snabbt. Lyckas dock hålla den andra cyklisten kvar bakom mig och när vi äntrar målområdet så börjar spurten direkt.

Själva målområdet består av dyngblött gräs som underlag och börjar med en 90 graders höger, 50 meter rakt, 180 grader vänster runt ett träd, 50 meter rakt, 180 grader höger, 50 meter rakt, 90 grader vänster och sen 25 meter målraka.

Jag ökar till max så fort vi äntrar gräset, håller innerkurva runt trädet, lyckas med nöd o näppe hålla honom bakom mig genom nästa kurva, här fick jag vara riktigt tuff för att han inte skulle kunna passera på innern, sen ut på sista 50-metersrakan så försöker han passera på höger, vi kastar oss båda in i sista vänsterkurvan i full fart och mosar dom sista 25 metrarna och när vi passerar mållinjen så kunde jag inte avgöra vem som var först.

Jag rasar direkt ihop vänster sida och hör att någon tar hand om min cykel, lyckas få av mig hjälmen som hindrar min andning och sen ligger jag bara där och försöker fatta vad som hände. Efter en stund kommer min kombatant krypandes till mig och tackar för fighten och jag lyckas mumla något till svar. Ligger kvar utslagen en stund till innan jag lyckas sätta mig upp. Linkar bort till tältet och bara dör i en stol en stund.

Helt plötsligt är det prisutdelning och jag ser att Fintling kom in som trea, jag förlorade visst spurten med en decimeter och slutade femma (trodde jag)villken jag är sjukt nöjd med då detta var min första XC-tävling.

På väg hem började låren värka, nu har dock det värsta släppt och istället har vaderna satt igång.
Fick lite blodad tand och ska se om det går nån mer tävling i närheten i slutet av september.

Såg på resultatlistan att jag skulle ha kommit på åttonde plats, har lite svårt att tro att den stämmer för jag hade bara en cyklist mellan mig och Fintling.... Fast det kanske inte var Fintling som kom med en medalj runt halsen...
Fast man har haft fel förr och kan så ha igen men lite konstig känns resultatlistan...

1 kommentar:

  1. Nån dag ska jag träna lite mer så jag slipper ha dig flåsandes i nacken...

    SvaraRadera