söndag 13 maj 2012

Kvalitetstid, Skåle Klint och en himla massa tvätt

Idag har jag haft grym kvalitetstid med Fabian, den började redan vid 7 imorse då vi mös framför bolibompa och åt en god frukost medans resten av familjen sov i godan ro innan det var dax att väcka Simon med lite skönsång.....

En liten stund senare var jag o Fabian ute för att påbörja dagens alla projekt, inledde med att hänga tvätt, fortsatte till sandlådan som städades ur, rensades och fick all sand uppluckrad. Sen väntade beskärning (misshandel om Du frågar Therese) av syrenhäcken som hängde långt ut över gräsmatta och sandlåda. Jag beskar och Fabian bar undan alla grenar.

Lite kaffe och sen bar det ner till vägen för att öva mer utan stödhjul, gick precis lika bra som igår :)

Fortsatte med lite mer buskbeskärning längs backen upp till huset, byggde om takräcket på bilen, försökte dansa fram lite regn då Fabian hittade sitt paraply, gick sådär...

Efter korv-med-bröd-lunchen väntade lite dammsugartango innan mina föräldrar uppenbarade sig för att gratulera Simon. Jag lämnade kalaset i förtid då två cyklister väntade vid kiosken.
Vi hade i förväg bestämt att tempot skulle hållas nere då jag vart förkyld och Niklas inte hunnit återhämta sig efter sin sjukdomstid. Vi snackade oss igenom motvinden till Skogaholm och därifrån så gick det snabbt mot Skåle Klint. Började i måttligt tempo bestiga den långa stigen mot toppen, efter några hundra meter så började en bakväxel att rassla och vi fick ett oplanerat stopp. Några svordomar senare fortsatte vi mot toppen, på några ställen är det riktigt brant, såpass att det är ocykelbart men där plockas det istället snabbt höjdmeter och efter detta väntar fin stigcykling en stund.

Vi rullade förbi första fikabordet, fortsatte stigen tills den fortsätter ner i en gammal bäckfåra där vi valde att klättra rakt över istället för att cykla stenig bäckskåra neråt och klättra med cykel på axeln uppåt, nu blev det ändå en hel del klättra efter bäcken men inte på långa vägar samma som det annars skulle blivit.

Nu väntade riktigt teknisk stig ända fram till efter Skåle Gård, dock så tog vi lite rast vid andra utsikten och intog lite medhavda godsaker medans det skruvades bakväxel på ett sätt som aldrig skulle ha accepterats av någon cykelmek... Men resultatet blev nog ganska bra till slut.

Med höga blodsockervärden rullade vi vidare på den tekniska stigen och sista biten är nästan inte cykelbar men det blev att ta sig fram där ändå då cyklisten längst fram inte visste vart vi skulle svänga för att slippa detta. Vidare ut på grusvägen och in på leden igen och här är det så kallad propagandacykling, kurvig snabb stig, svagt nerför, fina spångar m a o kanoncykling. Dock så är detta parti bara ca 800-1000meter innan en dikeskorsning väntar. Trampade förbi grillplatsen där någon lagade sitt avgasrör med fiskelina, Du läste rätt, och vidare in på ett snabbt stigparti med några spångar som är en bra bit upp i luften, lyckades med konststycket att halka av en....

Härifrån fortsatte vi till parkeringen och tog en annan stig mot toppen, precis lagom teknisk och med lagom motlut. Tog in vänster vid en stigkorsning, skulle korsa en bäck på en kort spång med fastnade på något konstigt sätt och vipps så var vänster fot och vad under vattenytan. Vi fortsatte nu med raska tramptag mot den väntande nerförsbacken och den är grym. Snabb, kurvig, teknisk...

Vi rullade sen vid Skepphultaskogen tillbaka till Pålsboda.

Hemma så väntade husvagnen på att städas invändigt och när den väl var klar så angrep jag berget med ren tvätt, vek 6-7 maskiner och lade in all viken tvätt på rätt ställe, det tog ca 1,5h fastän Simon hjälpte till genom att ta hand om alla strumpor, vi gjorde en enkel uträkning om hur många par som familjen använder på en vecka och kom fram till att 40 inte räcker... Det är ju helt j*vla bisarrt, konstigt att det aldrig tar slut på tvätt. Nåja, när jag o Simon fixat all tvätt och kände oss ganska nöjda så ser vi ytterligare en Ikeakasse som väntar på att vikas. Den fick dock vackert fortsätta vänta för nu skulle bilen packas inför morgondagen, arbetsutrustning, cykelkläder och cyklar för imorgon hinner jag inte hem innan träningen.