onsdag 23 maj 2012

Att tubelessa eller inte tubelessa

Nu vet jag f*n inte längre vad som är att föredra, tubeless eller slang. För att göra en lång story kort så börjar jag med kvällens ungdomsträning. Snabbegruppen körde ett lite improviserat varvlopp om fyra varv som var ca 6-700meter/st och detta gjordes med tanke på att dom skulle prova olika vägval på stigarna. Bland annat så ville alla ligga på höger i en nedförsbacke för där såg det lite slätare ut, dock fick dom bromsa bort farten längst ner för att ta sig in på nästa stig. På varv 2 så fick alla ligga på vänster istället, vilket visade sig gå mycket snabbare då det gick att åka med full fart in på nästa stig. Vi gjorde några såna olika övningar runt om i skogen men inslag av mycket stigkörning i full fart och en del hetsjakt på varandra.....

Uppför väggen klarades sig nästan alla vilket är roligt att se, vidare nerför droppet och sen nerför i skogen. Jag låg sist här och lyckades med konststycket att köra in med högersidan av styret i ett träd längst ner i backen vilket resulterade i en fin kullerbytta med lite skrapsår som följd. Nu några timmar senare så känns även högeraxeln...
Cykeln däremot fick sig en liten törn på höger bromshandtag och ur framdäcket hördes ett litet pysande. Detta pysande ville inte ge sig varför pumpen åkte fram, i med mer luft, mer pys, mer luft, cykla några meter, mer luft, cykla några meter, pjoff, så hade däcket lossnat från fälgsidan och promenaden tillbaka var ett faktum....

Nu kommer jag till rubriken. När jag köpte cykeln så satt det mindre bra däck på varför jag införskaffade nya och skulle börja köra slanglöst. Läste på en del och skred sen till verket och fick det skapligt tätt. Körde några rundor med detta och det fungerade riktigt bra. Var på Kinnekulle och rätt som det var så försvann trycket i framhjulet så pumpen åkte fram och det hela avlöpte OK.
På måndagsträningen förra veckan så cyklade vi över en berghäll och jag fick en ytterst liten reva i bakdäcket vilket inte guckan klarade av att täta, dvs ett så gott som nytt däck kasserat.
När jag inspekterade däcket noggrannare så syns det ingen skada på insidan varför det borde funka perfekt att köra med slang i det och ett helt nytt däck känns ju sådär att kasta bort :(
Det jag nu funderar på är om det är såhär att köra tubeless eller om jag bara haft otur (eller läs: nybörjare). Måste nog konsultera någon kunnig i ämnet. Sen pyser det lite runt ventilen och lite vid några ekerinfästningar när jag pumpar....

Om någon som läser min blogg har något bra att komma med i detta ämne får den gärna skriva en kommentar eller maila mig på rickard.zaxin@telia.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar