söndag 20 maj 2012

Detoxpass och nytt grymt område

Ikväll blev det ett behövligt distanspass i bra tempo då de senaste två veckorna mest innehållit allt som inte hör träning till....

Vi (jag, Niklas och Tobias) trampade iväg genom grusgropen ut från Pålsboda och iväg mot Kvarntorp för att prova ett nytt område som jag fick tips om i höstas. Vi inledde kvarntorpssessionen med att cykla på västra sidan av Norrtorpssjön, vid jetskibryggan gjorde Tobbe en praktvurpa och jag som låg precis bakom hann bara tänka "nu blir det blodigt" då han landande på knäna, låren och magen, men det bara ytterst lite blod på ena knät. Vi fortsatte vidare in mellan Alaborgssjön och Östersätterssbrottet på en för oss ny stig. som troligen inte kommer cyklas så många fler gånger och sen in på ridstigen och den var precis lika bökig o lerig som vanligt.

Blåste snabbt av en del av stigarna vid Kalkugnsleden och trampade in vid badbrottet och slutligen där i skogarna uppenbarade sig området. Alltihop inleddes med en sjuk klättring, det var såpass brant att fästet under fötterna inte räckte och när vi kom upp så visade det sig att vi bara gjort en tredjedel... Nåja det var ett effektivt sätt att plocka höjdmeter.

Sen var det riktigt roligt cykling, snabba kurvor, små krön, ett lerigt krondike, stora krön och en massa annat skoj. Hela området var som tävlingsbanan fast allt var tio gånger så stort. Kan lova att det kommer cyklas mer där!

Efter detta så fortsatte vi mot Hällabrottet och Tobbe svängde vänster där vi andra ville ta höger men det funkade det med och vips så hade vi hittat ytterligare lite fin stig som tydligen benämns Ullas stig. Efter riktigt snabb "över-en-massa-rötter-cykling"" så kom vi till Hällabrottet som korsades och vi for in vid fotbollsplanerna där jag för första gången cyklade helt rätt i vår hetsjakt bland alla korsningar.

In på kalkugnsområdet igen och här blev det lite lite luft i 26ans bakhjul o av nån konstig anledning så verkar det här med punkteringar, svettiga män i färgglada tajta kläder o pumpar locka fram ett visst sorts språk. Jag tänker, av förklarliga anledningar, inte återberätta vad som avhandlades men jag vet att av att ha läst på FB och andra bloggar att det tydligen ska vara så....
Nåväl efter lite mankemang så var det ny slang på plats och vi rullade vidare för att fullborda varvet vid kalkugnarna. Kvarntorpssessionen avslutades med ett halvt varv runt Söderhavet där jag för övrigt lyckades få till två "öglor" på min kedja... Trodde inte det var möjligt...

På vägen tillbaka så körde jag enbenstramp i en seg j*vla backe och gjorde några ordenliga spurter i två andra.

Total cykeltid 3 timmar och kort-kort mundering fast klockan blev nio innan jag var åter hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar